Sunday, October 2, 2011

DOA IBU MEMBAWA KESELAMATAN



Seorang lelaki soleh pulang dari Mekah dan bercerita mengenai seorang ibu yang berdoa memohon keselamatan untuk dirinya dan anaknya. Lelaki itu berkata, “sewaktu aku sedang tawaf di Baitullah, aku terdengar suara seorang wanita berdoa. Aku menoleh kea rah suara itu dan melihat seorang wanita muda sedang mendukung anaknya, dia berdoa, ‘ya karim, ya karim. Adhakal qadim”.
Apabila aku bertanya kepadanya mengapa dia berdoa demikian, dia pun memberitahuku apa yang terjadi kepada dirinya dan anaknya. Rupa-rupanya wanita baru sahaja terselamat daripada ancaman membahayakan kehormatannya dan nyawa anaknya.
Dalam satu riwayat, Nabi Muhammad menceritakan bagaimana seorang anak terselamat daripada menjadi korban serigala. Daripada Ibnu Abbas, Nabi bersabda, “seorang pengemis datang meminta sedikit makanan daripada seorang wanita yang sedang makan. Apabila wanita itu melihat pengemia itu datang kepadanya, dia tidak jadi menyuapkan makanan kemulutnya lantas terus memberikan kesemua makanannya kepada pengemis itu.
Tidak berapa lama selepas kejadian itu, wanita yang memberi sedekah itu melahirkan seorang anak lelaki, setelah anaknya boleh berjalan dan bermain-main diluar rumahnya, tiba-tiba datang seekor serigala menerkam wanita berkenaan dan turut melarikan anaknya kedalam hutan. Wanita it uterus mengejarnya sambil memohon pertolongan daripada Allah, “Anakku, anakku, Ya Allah, selamatkanlah anakku..!
Allah segera memerintahkan malaikat menyelamatkan anak wanita itu daripada menjadi korban serigala. Kemudia malaikat berkata kepada wanita itu, Allah menyelamatkan kamu serta anak kamu dan “Allah berkata inilah gantinya makanan yang engkau berikan kepada seorang pengemis dahulu”. (Hadis riwayat Ibnu Misri).

SELAIN DARIPADA MENUNJUKKAN KEDASYATAN DOA IBU, HADIS DIATAS JUGA TURUT MENUNJUKKAN BAGAIMANA KEBAIKAN HATI SEORANG IBU YANG SUKA BERSEDEKAH MENJADIKAN DOANYA MAKBUL.
Wallahuallam…

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates