Monday, January 7, 2013

YANG BAIK ITU BUDI, YANG INDAH ITU BAHASA

Sebaik-baiknya kita hendaklah meletakkan diri kita seolah-olah kita adalah pelanggan. Sesungguhnya ramah-tamah dan kemesraan layanan akan membuatkan sesiapa sahaja yang berurusan merasa tenang dan selesa sekaligus menjaga imej diri dan jabatan. Dari Aisyah r.a, isteri nabi s.a.w, dari nabi s.a w sabdanya: “Sesungguhnya ramah tamah dalam segala urusan menjadikan urusan itu cantik (berjaya). Tanpa ramah tamah nescaya setiap urusan menjadi buruk.” (Muslim) Huraian: Dalam menjalankan tugas kepada orang awam, setiap pelanggan tentunya mengharapkan perkhidmatan yang diterima adalah baik dan berkualiti serta diberi dalam suasana yang menyenangkan, selesa, ramah dan mesra. Penerangan yang disampaikan adalah jelas dan bersopan bahkan seseorang yang berkhidmat itu hendaklah sentiasa bersedia membantu mengatasi masalah pelanggannya.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates